1 Aanvraag
U meldt zich aan bij Kind en Gezin te Brussel (02/ 533 14 76). Deze dienst zal u een inschrijvingsformulier sturen en een dossier openen.
Na betaling ontvangt u een uitgebreide informatiemap. Het voorbereidingscentrum wordt op de hoogte gebracht en u krijgt een plaats in de groep die het dichtst bij uw woonplaats ligt.
2 Voorbereiding op de adoptie
De voorbereiding informeert u over de stappen van de adoptieprocedure en de juridische gevolgen ervan. Tijdens het voorbereidingsprogramma ontvangt u ook alle informatie over wat een adoptie in de praktijk betekent voor u als adoptieouder en voor het adoptiekind. De voorbereidingscursus omvat informatie- en bewustmakingssessies. Op het einde van de cursus ontvangt u het bewijs van voorbereiding.
3 Geschiktheidsvonnis
Nadat u het bewijs van voorbereiding heeft ontvangen, moet de jeugdrechter u geschikt verklaren om een buitenlands kind te adopteren. Daartoe dient u een aanvraag in bij de griffie van de jeugdrechtbank. De jeugdrechter zal een maatschappelijk onderzoek laten instellen.
Als het resultaat van dat onderzoek positief is, spreekt de jeugdrechter een geschiktheidvonnis uit, hetgeen 4 jaar geldig is. Het Openbaar Ministerie zal een verslag opstellen en het herkomstland zal, op basis van dit verslag, een adoptiekind toewijzen als u aan de specifieke noden en behoeften van het kind tegemoetkomt.
4 Begeleiding van de adoptie
Heeft u een geschiktheidsvonnis gekregen, dan wordt het vonnis samen met het verslag van het Openbaar Ministerie verstuurd naar de erkende adoptiedienst van uw keuze.
Elke erkende adoptiedienst werkt met een beperkt aantal landen. Wanneer u én de centrale autoriteit van de gemeenschap het kindvoorstel goedkeuren, bereidt de dienst u voor op de procedure in het land van herkomst en de ontmoeting met het kind.
5 Adoptiebeslissing
De uitspraak over de adoptie gebeurt door een vonnis of een administratieve beslissing in het land, waar u een kind adopteert. Alle officiële documenten die u verkreeg van een buitenlandse autoriteit moeten voorzien zijn van een legalisatie door de Belgische diplomatiek post in het betrokken land.
6 Erkenning en registratie
De dienst “ Internationale adoptie “ bij de FOD Justitie moet alle buitenlandse adoptiebeslissingen erkennen en registreren. U moet hen alle originele, gelegaliseerde adoptiedocumenten bezorgen.
De erkenning moet plaatsvinden vóór de overbrenging van het adoptiekind naar België; de ambassade heeft immers de toestemming van de federale centrale autoriteit nodig om voor uw adoptiekind een visum uit te reiken.
U krijgt de buitenlandse adoptiedocumenten nadien terug om uw adoptiekind in te schrijven bij de gemeente.
7 Inschrijving bij de gemeente
De adoptieprocedure eindigt volledig wanneer u het adoptiekind laat inschrijven in het bevolkingsregister in het gemeentehuis van uw gemeente. De inschrijving gebeurt op vertoon van het bewijs van registratie van de federale centrale autoriteit.
De ambtenaar van de burgerlijke stand schrijft de geboorteakte van uw adoptiekind en de adoptiebeslissing over in de registers van de burgerlijke stand.
Heeft u na het lezen van deze 7 stappen nog vragen over (buitenlandse) adoptie? Neem gerust contact op met mij, ik help u graag verder.